Juoksuun mars!

26.5.2014

Juoksuun mars!


Aloita juokseminen viiden kilometrin harjoituksella!

Kuinka päästä alkuun juoksuharjoittelussa? Tässä sinulle täydelliset ohjeet, kuinka juokset viisi kilometriä kesän loppuun mennessä. Ja mikä olisikaan parempi aika aloittaa juokseminen kuin kesä! Juoksuharjoittelun hyödyt: kunto kohenee, paino pienenee, hapenottokyky paranee, aineenvaihdunta vilkastuu ja kesällä vielä rusketut päälle. Ja kaiken tämän saat ilmaiseksi!

 

20140314_123248_1_Sophia1    IMG_7422

Toki jossain vaiheessa kunnon kenkiin kannattaa panostaa, jos juokset säännöllisesti. Kunnon kengät säästävät niveliä, polvia, nilkkoja, selkärankaa ja juoksukin tuntuu helpommalta. Nykyään on tarjolla todella komeannäköisiä juoksulenkkareita, mutta suosittelen aina kääntymään asiantuntevan myyjän puoleen, jotta saisit sopivimmat kengät. Älä siis valitse ulkonäön perusteella! Kiinnitä huomiota iskunvaimennukseen sekä tukeen. Toiset tarvitsevat näitä ominaisuuksia hyvin paljon ja toiset eivät ollenkaan; tämä on yksilöllistä, ja siksi ei aina kaverin vanhat lenkkarit ole se paras vaihtoehto.

(lisää…)

19.5.2014

Hartiajumppaa toimistotyöhön!


Nyt haluaisin yrittää auttaa teitä tuhansia toimistotyöntekijöitä!

Monet päätteen ääressä työskentelevät kärsivät kivusta, särystä ja puutumisen tunteesta niska-hartiaseudulla. Vaivoja voidaan helpottaa säätämällä kalusteet jokaiselle sopivaksi, kiinnittämällä huomiota työasentoon sekä tauottamalla istumista tarpeeksi usein. Työnantajalla on velvollisuus työterveyshuoltoon ja sitä myötä myös kiinnittämään huomiota työntekijän oikeanlaiseen ergonomiaan. Jos siis kärsit jatkuvasta jännityspäänsärystä, käsien puutumisesta, jalkataipeiden puristuksesta tai vastaavista oireista, niin keskustele työnantajasi kanssa, kuinka oloasi voitaisiin parantaa. 

Usein, kun keskitymme työhömme päätteen ääressä, tuppaa se ergonomia unohtumaan, ja nojaamme toiselle kädelle ja selkä pääsee pyöristymään. Tämä aiheuttaa pikku hiljaa kaulalihasten kireyttä, toispuoleista hartiasärkyä ja jännityspäänsärkyä. Nämä vaivat yhdessä tai erikseen voivat aiheuttaa vakaviakin ongelmia ja lisää sairaspoissaoloja. Myös vaimoni kärsi erittäin pahoista niskatulehduksista, migreenistä, noidannuolista ja fasettilukoista selkärangassa. Haimme apua osteopatiasta, kiropraktikosta, shiatsu-hoidosta ja perinteisistä vahvoista lääkkeistä. Vasta, kun Sini ymmärsi aloittaa työpaikalla taukoliikunnan alkoivat säryt helpottaa.

Tässä esittelenkin nopean, mutta tehokkaan taukoliikuntajumpan jokaiselle, joka työskentelee päätteen ääressä useita tunteja päivässä:

(lisää…)

12.5.2014

Menestystarina nimeltä Netta


Tänään haluamme esitellä esimerkillisen asenteen omaavan henkilön.

Netta on esimerkillisesti päättänyt tehdä muutoksen ja pysäyttää painonnousun. Hän sai mahtavia tuloksia aikaan pelkästään omalla asenteellaan, pienillä muutoksilla ja pikku hiljaa. Netta päätti lopettaa tekosyiden viljelemisen ja ottaa itseään kiinni niskasta. Tämän ei ole tarkoitus olla mainosta yrityksellemme, vaan tämä kirjoitus tulee suoraan Netan kynästä, jotta tarina olisi tosi.

” Tässä tarinani siitä, kuinka mittani tuli täyteen. Katsoin itseäni peilistä ja punnitsin itseni.

Lapsen saatuani pimeimpään aikaan talvesta ja vietettyäni sisätiloissa kolme kuukautta vastasyntyneen kanssa tekivät tehtävänsä. Painoni pääsi nousemaan salakavalasti.

Keväällä valon lisäännyttyä ja lämpötilojen noustessa huomasin pukiessani, että minusta on tullut pallero. Jotain täytyy tehdä. Silloin päätin, että nyt tulee loppu liikkumattomuuteeni ja teen jotain itselleni hyödyllistä.

IMG_1117       IMG_1207

Päätin aloittaa, niin säällä kuin säällä käymään lenkillä koiran ja lastenvaunujen kanssa. Vähintään 30 minuutin ajan joka ainut aamu. Eihän se kivaa aina ollut räntäsateessa tai auraamattomilla teillä vääntää menemään, mutta koska minulla oli jokasään kestävät varusteet ja kumpparit jalassa niin en voinut keksiä tekosyitä. Lumi itseasiassa antoi kovan vastuksen kärryjä työnnettäessä. Sika hyvä fiilishän sen jälkeen tuli kuitenkin!

(lisää…)

5.5.2014

Hoida jalkojasi, mies!


Jalkojen hoito ja vahvistaminen

1348862149384_4791588

Tänään kirjoitukseni käsittelee aihetta joka jää VARSINKIN miehillä usein täysin huomioimatta: jalkojen hoito ja huolto.

Aivan liian usein me miehet unohdamme, kuinka tärkeää jalkojen hygienia ja hoito on. Kuulostaako miehet tutulta?

Vaihdamme sukat 2 kertaa viikossa, leikkaamme varpaankynnet kerran kuussa ja jätämme jalkojen rasvauksen kokonaan pois.

Nyrkkisääntönä: vaihda sukat joka ainut päivä, leikkaa varpaankynsiä viikoittain ja rasvaa niitä jalkoja usein. Kun liikuntaa lisätään alkaa hygienia nousta entisestä tärkeämpään osaan. Liian usein perushygienia-asiat liitetään naisten jutuiksi ja unohdetaan, että oikeaoppisella hoidolla on vaikutusta terveyteenkin. Halkeilevat jalkapohjat voivat kuulua norsuille eläinmaailmassa, mutta ihmisille siitä voi nousta suuri infektioriski haavojen takia.

Ohjeet perusjalkahoitoon ja hygieniaan:

1. Vaihda sukat päivittäin.

2. Leikkaa varpaankynnet kerran viikossa.

3. Jalkapohjien rasvaus vähintään joka toinen päivä.

4. Jalkakylpy ja jalkaraspinkäyttö kerran kuukaudessa.

Kehonhuollossa unohdamme helposti myös pienet jalkalihakset.

Tässä kaksi hyvää liikettä jalkaterän lihasten vahvistamiseksi sekä hyvä huoltava liike jalkapohjan holvikaarelle.

(lisää…)