Ilta- ja yösyöpöttely kuriin!

2.3.2015

Ilta- ja yösyöpöttely kuriin!


Aikaa on taas meikäläiseltä kulunut, mutta nyt tulee tärkeää tekstiä koskien ilta- ja yösyöpöttelyä! Kuluuko iltasi usein, enemmän tai vähemmän napostellen? Heräätkö joskus yölläkin jääkaapille? Sitä ei kannata hävetä, mutta asialle voi ja kannattaakin tehdä jotain. Syy löytyy usein vain tarkastelemalla omaa kulunutta päivää.

iltasyöpöttelyIltasyöpöttely on hyvin yleistä. Moni meistä sortuu iltaisin liioittelemaan aterian kokoa, tai sisältöä. Syy iltasyöpöttelyyn löytyy usein päivän ateriarytmistä, liian vähäisestä syömisestä, tai ruuan laadusta. Monesti ajatellaan että iltasyöminen on vain mielitekoa, eikä nälkää ollenkaan, mutta usein tilanne on kuitenkin ihan toinen. Liian vähäinen ravinnonsaanti päivällä vaikuttaa iltaa kohden kasvavaan nälkään. Myös päivällä syödyllä roskaruualla on osuutensa, ja tietenkin myös sillä kuinka usein syöt. Iltasyömiseen ei auta se, että korvataan mielitekoja esimerkiksi hedelmällä tai muulla terveellisemmällä vaihtoehdolla, vaan kannattaa kärvistelyn sijaan keskittyä miettimään, miten kulunut päivä on ravinnon kannalta mennyt. Mitä söin, mihin aikaan, tulinko tarpeeksi täyteen, vai söinkö hyvin kevyesti?

Aloita laittamalla ateriarytmi kuntoon niin että syöt aterioita tai välipaloja 3-4h välein. Päivään kuuluu aamupala, lounas, päivällinen ja muutama terveellinen välipala. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena koko päivän, ja niin myös olosi pysyy virkeänä. Jos nälkä pääsee kerrankin päivän aikana nousemaan kovaksi, seuraa siitä usein iltaa kohden kasvava syöpöttelyn tarve. Syö siis ainakin kunnon aamupala ja lounas, välipalaa unohtamatta!

(lisää…)