Ateriarytmi painonpudottajan apuna!

Paljon puhutulla ja kirjoitetulla ateriarytmillä on suuri vaikutus painonpudotuksessa ja sen hallinnassa. Tämä on fakta ja nyt kerron miksi.

Tasainen ateriarytmi tasapainottaa verensokeria, joka vaikuttaa omaan vireystilaan. Säännöllisellä ateriarytmillä voidaan ehkäistä usein tapahtuva, hallitsematon iltasyöpöttely. Jatkuva jääkaapilla käynti ja pieni napostelu lisää huomaamattomasti ylimääräisen energian saantia. Ja ylimääräisellä energialla tarkoitan kulutuksen ylittävää energian määrää. Jatkuva napostelu vaikeuttaa paljon painonpudottamista ja sen hallintaa.

Hyvä ateriarytBagelitmi on suurimmalle osalle ihmisistä 4-6 ateriaa päivässä, joista 1-2 olisi lämpimiä aterioita. Ateriointi pitäisi tapahtua 3-4 tunnin välein. Helppo apu ateriarytmin löytämisessä voi olla yksinkertainen muistutus esimerkiksi kännykkään. Ainakin ennen kuin keho tekee sen automaattisesti. Kehon saadessa säännöllisesti ravintoa se alkaa sitä myös vaatimaan, tämän huomaa normaalina näläntunteena.

Valitettavasti asia tapahtuu myös toisinpäin, keho tottuu aamupalan pois jättämiseen tai pitkiin väleihin ruokailujen välillä, mikä helposti johtaa iltapainoitteiseen ahmimiseen ja herkkujen syöntiin.

Usein itseään makean persona pitävä ihminen ei voi vastustaa kaupan karkkihyllyä tai oman kuivakaapin keksejä , koska kehomme vaatii nopeaa verensokerin nostamista. Painonpudottajat huomioivat usein alkuun, että vaikka syö useammin kuin ennen, silti paino laskee. Tämä selittyy tasaisemmalla verensokerilla, jolloin mielitekojen mukaan syöminen jää vähemmälle, ja jaksaa panostaa ruuan laatuun ja määrään.

Säännöllinen ateriarytmi on myös todella tärkeä kuntoilijoilla. On turha kuvitella, että tulokset ja suorituskyky paranisivat liian alhaisella verensokeritasolla tehdyillä harjoituksilla. Aivot tarvitsevat myös oman osansa verensokerista, jotta ne voisivat toimia riittävällä kapasiteetillä. Tämän ovat varmaan kaikki huomanneet koulussa, työssä tai omassa arjessaan, kun tuntuu, ettei jaksa ajatella, ja pienetkin aivopähkinät tuntuvat ylitsepääsemättömiltä.Aamiaispannukakut ja banaani-kookos jogurtti

Usein vanhemmat huolehtivat esimerkillisesti lastensa säännöllisestä aterioinnista, mutta syystä tai toisesta laiminlyövät omat tarpeensa.  

Ateriarytmin pysyvä parantaminen ei tapahdu päivässä, viikossa eikä edes aina kuukausissa. Tämä muutos vaatii asenteellista muutosta omassa syömiskäyttäytymisessä.

Kukaan (en myös minäkään) pysty pakottamaan ketään syömään tiettynä kellonaikana vasten tahtoa. Mutta jos haluat pudottaa painoa, tai sinusta tuntuu, että virta loppuu joka päivä kesken töiden, niin kokeile säännöllisempää ateriointia.

 

Miten on lipsuuko sinulla ateriarytmi? 

Vastanneiden kesken arvotaan kuukauden ilmainen käyttö helmikuussa avattavaan ravintosuunnitteluohjelmaan: www.mealmyday.com