Ilta- ja yösyöpöttely kuriin!

Aikaa on taas meikäläiseltä kulunut, mutta nyt tulee tärkeää tekstiä koskien ilta- ja yösyöpöttelyä! Kuluuko iltasi usein, enemmän tai vähemmän napostellen? Heräätkö joskus yölläkin jääkaapille? Sitä ei kannata hävetä, mutta asialle voi ja kannattaakin tehdä jotain. Syy löytyy usein vain tarkastelemalla omaa kulunutta päivää.

iltasyöpöttelyIltasyöpöttely on hyvin yleistä. Moni meistä sortuu iltaisin liioittelemaan aterian kokoa, tai sisältöä. Syy iltasyöpöttelyyn löytyy usein päivän ateriarytmistä, liian vähäisestä syömisestä, tai ruuan laadusta. Monesti ajatellaan että iltasyöminen on vain mielitekoa, eikä nälkää ollenkaan, mutta usein tilanne on kuitenkin ihan toinen. Liian vähäinen ravinnonsaanti päivällä vaikuttaa iltaa kohden kasvavaan nälkään. Myös päivällä syödyllä roskaruualla on osuutensa, ja tietenkin myös sillä kuinka usein syöt. Iltasyömiseen ei auta se, että korvataan mielitekoja esimerkiksi hedelmällä tai muulla terveellisemmällä vaihtoehdolla, vaan kannattaa kärvistelyn sijaan keskittyä miettimään, miten kulunut päivä on ravinnon kannalta mennyt. Mitä söin, mihin aikaan, tulinko tarpeeksi täyteen, vai söinkö hyvin kevyesti?

Aloita laittamalla ateriarytmi kuntoon niin että syöt aterioita tai välipaloja 3-4h välein. Päivään kuuluu aamupala, lounas, päivällinen ja muutama terveellinen välipala. Säännöllinen ateriarytmi pitää verensokerin tasaisena koko päivän, ja niin myös olosi pysyy virkeänä. Jos nälkä pääsee kerrankin päivän aikana nousemaan kovaksi, seuraa siitä usein iltaa kohden kasvava syöpöttelyn tarve. Syö siis ainakin kunnon aamupala ja lounas, välipalaa unohtamatta!

Yösyömisellä tarkoitetaan sitä, että heräät keskellä yötä syömään. Se on kuin vaiettu salaisuus, jota moni tuntuu häpeävän, ja siksi siitä ei puhutakkaan. On siis vaikea määritellä, kuinka yleisestä asiasta on kyse, mutta se lienee melko yleistä etenkin miehillä. Yösyöminen ei välttämättä ole ongelma, on nimittäin olemassa ihmisiä jotka syövät yöllä, menevät takaisin nukkumaan, mutta eivät silti kärsi painonhallintaongelmista. Yösyöminen on silloin ongelma, kun ruokamäärät yöllä ovat isoja, sisältävät esimerkiksi makeita herkkuja, ja vaikuttavat painoon. Jos öisiä heräämisiä tulee enemmän kuin kerran yössä, se vaikuttaa myös jaksamiseen.

VorschmackNiin kuin iltasyömisenkin kanssa, yösyömisen syyt johtuvat nälästä. Päivällä on syöty huonosti, epätasaisesti ja liian vähän. Erityisesti laihduttajat, runsaasti liikkuvat, rutiinittomasti tai hyvin kevyesti syövät saattavat yösyödä muita enemmän. Jos päivällä on jäänyt nälkä, niin kaksi tuntia nukahtamisen jälkeen, kevyen unen vaiheessa nälkä saattaa kuitenkin herättää. Unenpäästä voi olla vaikea saada uudestaan kiinni vatsan vielä kurniessa. Monille syömisestä tässä vaiheessa saattaa tulla tapa, joka auttaa nukahtamaan uudestaan. Reilu yösyöminen aiheuttaa lisäksi sen ongelman, ettei aamulla ole nälkä, jolloin aamupala jää väliin. Tästä seuraa uusi ruokarytmitön päivä.

Yösyömiseen päätee siis samat neuvot kun iltasyömiseen: syö riittävästi ja tasaisesti päivän aikana. Kovia nälkä- ja syömiskohtauksia kannattaa välttää!

Sekä ilta- ja yösyömiseen vaikuttaa paljon oma jaksaminen, stressi, mielialat ja tunteet.

Stressi voi esimerkiksi vaikeuttaa nukahtamista ja lisätä yöllistä heräilyä. Moni saattaakin lohduttaa itseään, tai helpottaa omaa stressiään syömällä mieliruokia. Vähäinen syöminen ja matala verensokeri voivat illalla laskea mielialaa entisestään, ja niin ollen lisätä syömistä. Omia tunteitaan, paineita ja mielialoja kannattaa yrittää tunnistaa ja käsitellä. Muutoksia kannattaa tehdä jos niistä löytyy ongelmia. Kannattaa kokeilla esimerkiksi liikkumista, ulkoilmaa, ystäviä, harrastuksia tai rentoutumisharjoituksia ennen yöunia.

Pyri löytämään siis tasapaino! :) Upeaa kevään alkua kaikille!

Personal trainer lihashuolto