Miksi en harrasta liikuntaa säännöllisesti?

Kuulemme turhan usein kuinka kesän ajaksi laitetaan hommat kasaan ja jatketaan liikkumista syksyllä. Kesähän olisi liikkumiseen kaikista parasta aikaa! Aurinko paistaa, ulkona liikkuminen on kivaa ja energiaa riittää … Miksi sitten treenaaminen lopetetaan?

Koetaanko treenaminen tietyllä tapaa ”työksi” tai velvoitteeksi ja kesällähän kuuluu lomailla? Vai johtuuko se kenties siitä, että mökillä ollessa ja muualla reissatessa ei ole mahdollisuuksia liikkua totutulla tavalla? Kesällä on niin paljon mukavia juhlia, joissa ”joutuu” syömään herkkuja. Vai johtuisiko se yksinkertaisesti siitä, että kesällä on mukavampi istua grillin ääressä siiderilasi kädessä ja kirja toisessa?

Oli nyt syy mikä tahansa, onhan se ihan ymmärrettävää, että laiskottelu kuuluu tietyllä tavalla kesään. Jos kuitenkin mietimme asiaa kunnolla, niin kaikkihan nämä ovat pohjimmiltaan tekosyitä jättää liikunta väliin. Eihän ihmiskehoa ole rakennettu niin, että kesällä se ei tarvitsisi hyvinvointia.

Liikunta ei missään tapauksessa saa tuntua työltä, ei edes silloin, kun se on työtä (nimimerkillä, personal trainer). Jos siis ratkaisisimme sen ongelman, niin koko maailma voisi paremmin. Mieti seuraavaa kysymystä itsesi kohdalla ja katso ovatko vastaukset lähellä omiasi:

Miksi en harrasta liikuntaa säännöllisesti?

Useimmat vastaavat jotenkin näin:exercise-when-dont-want-to-329

* liikuntatunnit koulussa jättivät traumoja

* liikuin nuorena paljon, mutta sitten meni polvi

* näytän tyhmältä

* muutun punaiseksi ja hikoilen

* minulla on niin huono kunto

* minulla ei ole mitään välineitä siihen

* minulla on niin paljon stressiä ja kiirettä, etten pysty ratkeamaan joka paikaan

* minulla on 3 pientä lasta, eikä minulla ole aikaa itselleni

* en tykkää liikkua yksin

jne.

Tunnistatko itsesi noista puhujista? Jokaisen syy on täysin oikea ja henkilökohtainen. En väitä, että joku näistä väittämistä ei voisi olla totta, mutta väitän, että jokainen on ratkaistavissa, jos sitä oikeasti haluat.

Liikuntatunnit ovat jättäneet moneen meistä traumoja. Mutta olisiko jo aika näyttää itsellesi ja muille, että nuo traumat eivät vaikuta loppuelämääsi! Valitettavasti koululiikunta on saattanut olla monelle se brutaali pakollinen osa koulutusta, mutta nyt se ei enää ole sitä. Sinä itse vaikutat siihen mitä teet eikä sinun tarvitse osata telinevoimistella tai jäädä viimeiseksi, kun valitaan joukkuetta. Sinä olet oma joukkueesi, et tarvitse muita.

Liikuit nuorena, mutta sitten meni polvi/selkä/tai jokin muu paikka. Loukkaantumiset voivat aina olla läsnä urheillessa ja liikunnassa. Siksi onkin hyvin tärkeää, jos liikkuminen mietityttää tai pelottaa vammojen takia, konsultoi lääkäriä tai fyssaria. Mutta jos loukkaannuit 20-vuotta sitten venäyttämällä nilkkasi, on se todennäköisesti jo parantunut. Jos vammasi on kuitenkin edelleen läsnä, liikuntamuotoa voidaan räätälöidä ammattilaisen kanssa. Kukaan lääkäri tuskin ehdottaa liikunnan lopettamista loppuiäksi, sillä kaikille löytyy varmasti sopiva liikuntamuoto.

Personal trainer lihashuoltoNäytän tyhmältä, punaiselta, hikiseltä, rumalta, lihavalta, puuskutan, pyörryttää, kaikki tujottaa ja nauraa jne… Nämä KAIKKI ovat vain sinun omassa päässäsi! Se on huonon itsetunnon piru, joka huutelee olkapäällä sinun korvaasi. Olet juuri hyvä noin, kunhan et luovuta. Mitä sitten, jos hikoilet ja muutut punaiseksi? Sehän tarkoittaa, että treenaat täysillä ja aineenvaihduntasi toimii. Kaikki eivät todellakaan tuijota ja naura, koska aika kuluu niilläkin miettiessä, että nauratko sinä hänelle. Tämä on hölmö ja loputon kierre! Jos joku tuijottaa, niin todennäköisesti se on hän, joka kokee huonoa omatuntoa omasta liikkumattomuudesta. Jos kuntosali touhu jännittää, niin siinä kannattaakin aluksi käyttää apuna ammattilaista. Silloin ei tule loukkaantumisia, laitteet tulevat tutuiksi ja tulee niitä kuuluisia tuloksia. Rohkeutta, and be proud!

Et tarvitse välineitä! Se on pelkkä tekosyy! Toki, jos haluat aloittaa melomisen, on sinulla oltava kajakki ja mela, mutta jos haluat aloittaa kotona kuntopiirin muodossa, siihen et tarvitse mitään. Myönnetään, että juoksun aloittaminen vaatii hyvät kengät, mutta jos et nyt ihan ensimmäiseksi lähde juoksemaan 10 km lenkkejä, käyvät myös ihan peruslenkkarit. Tai sitten voit aloittaa kunnon powerwalkeilla, johon sopivat mitkä tahansa mukavat kengät. Uida voit kesällä luonnonvesissä ihan ilmaiseksi, metsissä voit poukkoilla ja hyppiä niin paljon kuin sielu sietää ja jopa urheilukentille saa mennä ilmaiseksi. Et siis tarvitse viimeisintä huutoa olevia treenitrikoita tai neljää eri mittaria, millä mitata kuntoa. Liikkeelle nyt vaan ja loppui se selittely.

Kiire, stressi ja lapset ovat ihan todellisia asioita ja valitettavasti aiheuttavatkin useille vaikeuksia löytää aikaa liikkumiseen. Liikunta parhaimmillaan antaa energiaa, lepotauon arjesta, motivoi, auttaa jaksamaan, ruokkii itsetuntoa ja tietenki parantaa tai ylläpitää terveyttä. Lapset haluavat ja ansaitsevat ennen kaikkea niin fyysisesti kuin psyykkisesti terveen äidin ja isän. Se on paras lahja, mitä voit antaa lapsillesi. Löydä siis päivästäsi 2 x 15 minuuttia, jolloin teet vaikka kuntopiiriä kotona. Työkiireet ja stressi taas ovat ihan samalla viivalla. Jos et liiku, voit todennäköisesti huonommin. Se on fakta. Vaikka sinulla olisi ollut katastrofaalinen päivä; kiire, väsyttää ja harmittaa, niin lähde silti vaikka väkisin 30 minuutin reippaalle kävelylle, ILMAN kännykkää. Jos kotiin tullessasi toteat, ettei tunnu yhtään paremmalta ja olipa turhaa, niin syön sanani ja saat luvan olla liikumatta.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä. Salilla on kiva käydä kaverin kanssa, kun voi jutella niitä näitä tai kävelylenkit menevät jouhevammin, kun on joku jonka kanssa turista. Yhdessä liikkuminen on parasta minunkin mielestäni! MUTTA jos jätät menemättä, kun kaveri peruu tai ei löydy yhteistä pepputreenihetkeä, niin silloin motivaatio ei ole kohdallaan ja tarkoitusperäsi on väärä. Jos silti pääset sinne salille ilman kaveria, saat voittajafiiliksen! Lisäksi se aiheuttaa huonoa omantuntoa kaverissa, joten hän varmasti tulee varmasti seuraavalla kerralla mukaan. Niin kuin sanoin jo aikaisemmin, olet itse oma joukueessi. Et ole riippuvainen siitä, liikkuuko joku sinun kanssa vai ei.

Lopputulos: Älä lopeta kesän ajaksi! On taas todella vaikeaa aloittaa alusta syksyllä, kun kaikki muutkin kiireet ovat läsnä. Älä jatkuvasti lykkää tai siirrä omasta hyvinvoinnistasi huolehtimista. Liikkuminen on ihan oikeasti kivaa, kun sitä tehdään oikeista syistä ja oikealla tavalla. Kokeile :)

Tsemppiä ja kerro kommenttia kuinka sinä liikut kesällä?

Kommentoijien kesken arvotaan räätälöity ravinto-ohjelma! 😉

  • Taina Vainio

    Tuttua juttua….takana on kaikki traumat ja tekosyyt, mutta ne on saatu selätettyä. Itselläni on ympärivuotinen jäsenyys kuntokeskukseen – jos en liiku kesällä maksan silti kuukausimaksun. Se on kuin heittäisi rahaa roskiin, joten treenitahti on ihan sama kesät talvet. Lomalla käyn treenaamassa aamulla tai päivällä, luksusta joka ei työpäivinä ole mahdollista. Mikä onkaan ihanampaa kuin aloittaa aamu rankalla kuntopiirillä, käydä suihkussa ja syödä hyvin. Koko päivä edessä ja virtaa kuin pienessä kylässä! Ulkona tulee myös touhuttua, hyötyliikunta lisääntyy kesäisin huomattavasti. Ruohonleikkausta ja kukkapenkin kitkemistä riittää :) Kesällä on helpompaa ja halvempaa syödä terveellisesti, tuoreita vihanneksia on runsaasti tarjolla, joten itse sanoisin että kesälomalla panostan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin paljon enemmän kuin talvella. Kesä on ihan parasta aikaa liikkumiseen, ja päivätkin ovat pidempiä – aikaa jää riippumatossa köllöttelyyn ja lukemiseen aivan varmasti!

    • Tuukka Linjala

      Kiitos ja AAMEN Taina! :) Hyvä meininki oikea asenne!

    • Tuukka Linjala -SBT

      Kiitos ja AAMEN Taina! Oikea asenne :)

  • Tuukka Linjala -SBT

    Loukkaantumisia pitää kunnioittaa ja ottaa silloin varovasti. Oikea asenne sinulla, täytyy löytää vain ne tavat kuinka liikkua! Ulkona on parasta kesällä! :)

  • Milla Vainio

    Hyvä teksti ja paljon totuutta myös omastakin elämästä jossakin vaiheessa. Nykyään kesä on parasta liikunta-aikaa monestakin syystä. Aamut ovat valoisia, lämpimiä ja ruohosta nouseva kosteus piristää aamun kävelyä/lenkkiä ja huomaamatta liikuntasuoritus on tehty. Kesä on parasta aikaa myös käydä salilla ja jumpissa. Ilmastointi! Pidän lämpimästä mutta sisätiloissa on a) kesällä vähän väkeä b) se ilmastointi c) yleensä edulliset kesähinnat ja c) näin naisihmisenä treenikassi painaa vähemmän, koska kesällä kaikki on huolettomampaa ja on vähemmän vaatteita kannettavana :)

    • Tuukka Linjala -SBT

      Myös miesnäkökulmasta tavaraa on vähemmän 😉 kuulostaa hyvin suunnitellulta kesäliikunnalta! Hyvä Milla!

      • Milla Vainio

        :)

  • Terhi

    Tosi Hyvä kirjoitus! Itse harrastan kaikista mieluiten puhtaasti lenkkeilyä ja jossain puistossa lenkin lomassa pikku kuntopiiriä: leukoja, vatsoja jne! Kesätreenit rulettaa! :)

    • Tuukka Linjala -SBT

      Hyvä Terhi! Niin rulettaakin! :)

  • Tuukka Linjala -SBT

    Unohtui tuossa kirjoituksessa sanoa, että arvonta on käynnissä ensi viikon torstaihin asti! Eli juhannuksena sitten valitaan voittaja! :) Ja kiitos kaikille jo kommenteista etukäteen. Ihan sydäntä lämmittää, kun kuulee miten ihmiset jaksaa löytää intoa parhaimpaan treeniaikaan!