Mökkitreeniä ja mökkielämää

Me suomalaiset olemme mökkikansaa jonka osoittaa jo maa- ja metsätalousministeriön teettämä Mökkibarometri. Barometrin mukaan vietämme aikaa mökillä keskimäärin 79 vuorokautta vuodessa. Itse en näin montaa päivää vuodessa mökillä viihdy, mutta valmennettavista osa viihtyy vieläkin useammin.

Koska vietämme aikaa mökillä näin paljon, on meidän pidettävä tietyistä asioista kiinni jos haluamme että saavutetut tulokset painon, liikunnan ja ravinnonsuhteen säilyvät myös lomalla.

Kesäloman tarkoitus on helpottaa stressiä ja antaa lepoa myös aivoille. Jos kesäloman jälkeen olet fyysisesti tai henkisesti huonommassa kunnossa kuin ennen lomaa, niin jotain on mennyt pieleen. Pitkiä aikoja mökillä ollessa, helposti saattaa ateriarytmi kadota. Esimerkiksi syödään vain kaksi ateriaa päivässä: aamupala ja päivällinen ja muut ateriat (lounas, välipala ja illallinen) korvataan jatkuvalla pikkunapostelulla. Toinen mikä helposti tulee osaksi mökkkeilyn arkea on jatkuva “tissuttelu”. Saunaolutta, puunhakkuuolutta, remppaolutta, ruokaviiniä, viiniä rentoutumiseen jne. Enkä nyt tarkoita ettei sitä olutta saisi mökillä nauttia, vaan tarkoitan sitä mielipahaa kun housut kiristävät lomalta palatessa.

Omista valmennettavista useimmat viettävät lomiaan mökillä ja suurin ”pelko” tuntuu olevan se, kuinka painon kanssa käy loman aikana. Voin kokemuksesta kertoa ettei loma-ajallekkaan ole mitään poppaskonsteja. Kaikki lähtee siitä samasta syystä miksi haluaa parantaa syömistään tai lisätä liikuntaa myös tavallisena arkena. Onnistut kun liikut riittävästi ja hyvin opeteltu ateriarytmi ja suhtautuminen ruokailuun säilyy myös lomalla. Ei oteta stressiä lomalla tästä, mutta pidetään mielessä se pohjimmainen syy miksi haluat muuttaa elämääsi.

Tässä yksinkertaiset vinkit jotka auttavat pysymään linjoissa, mutta EI TARKOITA FITNESS kuuria lomalle:

  • Syö 4-5 ateriaa päivässä aamupala, lounas, (välipala), päivällinen ja iltapala
  • Herkkupäivä 1 kerta viikossa sisältäen; sipsit, karkit, limut, alkoholit
  • Saunassa “lupa nauttia” max. 1 olut tai siideri muina päivinä kuin herkkupäivinä. Huom! jos siis haluat :)
  • Syö joka päivä kasviksia, marjoja ja hedelmiä niin paljon kuin haluat. Mielellään joka aterialla!
  • Kun teet itse niin tiedät mitä syöt
  • Liiku joka päivä hyötyliikuntaa: soutua, metsäkävelyitä, halon hakkaamista, uimista jne.
  • Jos liikkuminen ei ole elämäntapa niin tee mökkijumppa 3x viikossa, niin liikunnan sisällyttäminen tulevaan arkeen helpottuu huomattavasti.  

Mökkitreeni

 

Pitää muistaa että elämässä täytyy olla välillä nauttimista: ystävät, ruoka, terassi, viini, mutta nauttiminen muuttuu arjeksi jos sitä tehdään liian usein.

Upeaa kesää kaikille sateista huolimatta!

:)