Täsmävinkkejä vatsan turvotukseen!

flat-stomach-bloating-FI-1

Housut puristaa ja vatsa näyttää siltä, kuin ilmapallon olisi nielaissut. Ajatus farkkujen jalkaan laittamisesta tai tiukan paidan pukemisesta kauhistuttaa. Löysät housut jalkaan, löysä paita päälle ja sohvalle mietiskelemään: Mikä auttaisi tähän oloon?

Jokainen todennäköisesti tietää, miltä tuntuu kun turvottaa. Olo on tukala, vaatteet puristaa, eikä peilikuva miellytä. Turvotus voi olla seuraus monesta asiasta, mutta yleisesti turvonneeseen ja tukalaan oloon syy löytyy usein syömisestä ja liikunnan puutteesta. Juhlat, illanistujaiset ja herkkupäivät kuuluvat elämään. Nämä ovat kuitenkin usein niitä tilanteita, joita seuraa turpea olo seuraavana aamuna. Mikä siis avuksi?

Tässä täsmävinkkejä millä voit päästä pömpöstä eroon:

Belly-Naked-Man-Stomach-Fat-Overweight-Obesity-30252

  1. Vähennä suolaa. Natrium sitoo vettä elimistöön ja tekee olon turvonneeksi. Vaihda runsaasti rasvaa ja suolaa sisältävät ruoat tuoreisiin kasviksiin ja hedelmiin. Nauti pehmeitä rasvoja, joita saat esimerkiksi avokadosta ja pähkinöistä.
  2. Pienennä annoskokoja. Syö noin 3-4 tunnin välein kohtuullisia annoksia, välttäen ahmimista. Näin verensokeri pysyy tasaisena ja aineenvaihdunta käynnissä.
  3. Suosi kuituja. Kuidut tukevat suoliston normaalia toimintaa, ja pitävät olon kylläisenä. Hyviä kuidun lähteitä ovat esimerkiksi täysjyväviljat, kasvikset ja hedelmät.
  4. Jätä alkoholi ja hiilihapolliset juomat vähemmälle ja nauti runsaasti vettä.
  5. Liiku. Liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa ja nopeuttaa nesteiden poistumista elimistöstä. Liikkumalla niin olo, kuin mielikin kevenevät

Viimeisenä, mutta sitäkin tärkeämpänä neuvona: Älä stressaa ! Stressi kuormittaa kehoa ja mieltä. Tee pieniä tekoja; ravitse kehoasi hyvällä ja terveellisellä ruoalla, liiku ja lepää riittävästi. Pian huomaat, että turvotus on tiessään, olo keveä ja farkut sujahtavat jalkaan.

Loppuun vielä ruoka-aineita, jotka saattavat auttaa pääsemään turvotuksesta eroon:Hedelmä logolla

-Vesi

-Vihreä tee

-Kuitupitoiset tuotteet (Vihannekset, hedelmät, täysjyväviljat)

-Luontaiset nesteen poistajat, kuten: tomaatti, ananas, mansikka

-Banaani (kalium estää suolaa toimimasta ja neutralisoi vatsahappoja)

-Parsa ja pinaatti

-Inkivääri

-Probiootit (esim. Jogurtista)

 

Kirjoittana Sweatband Trainingin personal trainer: Anna Janhunen