Hoida jalkojasi, mies!

Jalkojen hoito ja vahvistaminen

1348862149384_4791588

Tänään kirjoitukseni käsittelee aihetta joka jää VARSINKIN miehillä usein täysin huomioimatta: jalkojen hoito ja huolto.

Aivan liian usein me miehet unohdamme, kuinka tärkeää jalkojen hygienia ja hoito on. Kuulostaako miehet tutulta?

Vaihdamme sukat 2 kertaa viikossa, leikkaamme varpaankynnet kerran kuussa ja jätämme jalkojen rasvauksen kokonaan pois.

Nyrkkisääntönä: vaihda sukat joka ainut päivä, leikkaa varpaankynsiä viikoittain ja rasvaa niitä jalkoja usein. Kun liikuntaa lisätään alkaa hygienia nousta entisestä tärkeämpään osaan. Liian usein perushygienia-asiat liitetään naisten jutuiksi ja unohdetaan, että oikeaoppisella hoidolla on vaikutusta terveyteenkin. Halkeilevat jalkapohjat voivat kuulua norsuille eläinmaailmassa, mutta ihmisille siitä voi nousta suuri infektioriski haavojen takia.

Ohjeet perusjalkahoitoon ja hygieniaan:

1. Vaihda sukat päivittäin.

2. Leikkaa varpaankynnet kerran viikossa.

3. Jalkapohjien rasvaus vähintään joka toinen päivä.

4. Jalkakylpy ja jalkaraspinkäyttö kerran kuukaudessa.

Kehonhuollossa unohdamme helposti myös pienet jalkalihakset.

Tässä kaksi hyvää liikettä jalkaterän lihasten vahvistamiseksi sekä hyvä huoltava liike jalkapohjan holvikaarelle.

 Helppo ja tehokas harjoitus on “varpailla” kävely. Kävele muutaman minuutin ajan varpaillasi ja tunnet, kuinka jalkapohjan pienet lihakset aktivoituvat.

 tennispalo jalan alla   kynän nosto varpailla   Varpaillaan

Toinen hyvä liike on nostaa varpailla tavaroita lattialta, kuten kynä tai avainnippu. Tee liikettä esimerkiksi televisiota katsellessasi, ei edes peppua tarvitse sohvalta nostaa :). 10 nostoa per jalka. Aikaa liikkeen tekemiseen menee minuutti!

Nämä liikkeet sopivat loistavasti myös aktiiviselle juoksijalle, jos liikkeet eivät jo kuulu viikko-ohjelmaasi.

Huoltavana liikkeenä saat pintaverenkiertoa vilkastuttavan liikkeen. Pyörittele esimerkiksi tennispalloa jalkapohjan alla. Tämäkin liike on helppo tehdä televisiota katsellessasi. Liikuta tennispalloa yhden minuutin ajan per jalkapohja. Tunnet liikkeen jälkeen mukavaa kihelmöintiä jalkapohjissasi.

jalkakylpy      jalkojen hoito

Tämä jalkojen hoito ja huolto on minulle henkilökohtaisesti sydämenasia, ja toivoisin todella, että varsinkin miehet oppisivat tämän osana perushygieniaa. Julkisissa tiloissa, uimahalleissa, saunoissa jne. leviävät sieni-infektiot äärimmäisen helposti, jos jalkojaan ei hoida. Sieni-infektiota on vaikea hoitaa ja siitä voi saada hyvinkin pitkäaikaisen riesan. Sieni ja huonosti hoidetut jalat aiheuttavat myös epämiellyttävää hajua. On siis kaikkien etu huolehtia omista jaloistaan.

Se ei ole vain naisten hommaa! 🙂

o-SMELLY-FEET-facebook