Kolmen kuukauden saavutukset jatkuvat!

Viime viikolla kerroin minulle erittäin tärkeästä projektista, jossa muutama onnekas ja tarpeeksi motivoitunut saisi kolmen kuukauden personal trainer -valmennuksen ilmaiseksi, jos luovuttaisivat meille käyttöön heidän ennen ja jälkeen -valokuvansa sekä sitoutuisivat täysillä mukaan valmennukseen.

Valitsimme kymmenistä hakemuksista loppujen lopuksi neljä ihmistä, jotka olivat motivoituneita ja rehellisiä tarinoissaan elämästään. Julkaisen nyt valmennuksen jälkeen joka viikko uuden esittelyn näistä neljästä kokelaasta. Viime viikolla esittelin teille upean lihaksia halunneen Ilonan ja tällä viikolla esittelen teille Markon.

Marko oli harrastanut jo pitkään liikuntaa aktiivisesti ja pelannut salibandya Suomen huipputasolla. Ei siis mikään eilisen teereen poika mitä liikuntaan tulee. Marko kärsi vakavista loukkaantumisista rankkojen harrastusten myötä, joista toipuminen vei välillä todella pitkiäkin aikoja. Liikuntaa harrastettaessa on aina vaara loukkaantua, mikä korostuu vielä enemmän kontakteja vaativissa lajeissa. Kun vamma sattuu omalle kohdalle, ovat vaikutukset motivaatioon väistämättömät. Usein liikunnallisesti aktiiviselle ihmiselle kielto liikuntaan on kuin vetäisi maton alta. Se vaikuttaa häiritsevästi terveellisen elämän perusasioihin, varsinkin syömiseen. Liikunnallisesti aktiiviset henkilöt ovat usein voineet syödä melkein miten vain, sillä kulutus on ollut päivittäin suurta. Kun yhtäkkiä kulutus putoaa rajusti, voivat kilot näkyä vyötäröllä nopeasti. Markon kohdalla kävi juuri näin. Markon tavoitteeksi otettiinkin heti oikean ruokarytmin löytäminen, loukkaantuneen nilkan vahvistaminen sekä uuden motivaation löytäminen liikuntaan. Marko toimi alusta asti kuin mallioppilas. Hän aloitti heti projektin täysillä ja välillä jouduinkin hiukan topuuttelemaan, jottei vanha vaiva palaisi. Maltti on valttia myös kunnon kohotuksessa ja lihasvoiman nostossa. Marko sai huikeita tuloksia niin henkisellä kuin fyysiselläkin puolella ja mielestäni meillä jokaisella olisi opittavaa hänen asenteestaan.

Marko

“Ennen valmennusta olin pitänyt aktiivisesta pelaamisesta taukoa noin kolme vuotta ja juuri aloittanut uudestaan salibandyn pelaamisen. Ehdin pelata noin puoli kautta ennen kuin nilkka pamahti sitten kerralla ja kunnolla rikki. Pitkän sairasloman ja keppien kanssa kävelyn jälkeen lääkäriltä tuli ehdotus (kehotus 🙂 ), että järkevintä olisi laittaa kengät naulakkoon ja aloittaa penkkiurheilu. Olen ennenkin loukkaantunut useasti aktiivisen peliurani aikana ja aina kuntouttanut itseni takaisin kentille. Nyt ikää alkaa kumminkin olla se 33 vuotta taulussa joten aina vaikeampaa saada itseään niskasta kiinni ja alkaa tehdä asialle jotain.

Olin jo hieman aloittanut kuntouttamista, kun onni potkaisi ja Tuukka laittoi viestiä, että olin yksi valituista, joka saisi kolmen kuukauden ohjatun treenaamisen ja ruokavinkit ilmaiseksi. Kavereiden ja rakkaiden läheisten kannustamana aloitin Tuukan ohjeistusten mukaisen treenaamisen ja syömisen. Pahimmillaan kävin nilkan hajoamisen jälkeen painon suhteen jo n. 92 kilossa, ja Tuukan tavatessa painoa oli noin 88,8 kiloa. Hyvien ohjeiden ja tiukan itsekurin kautta paino alkoi pudota ja nilkka tuntui koko ajan paremmalta, vaikka paljon hikisiä tunteja se vaatikin.

 

ENNEN    20140429_222155-1      IMG_0006 (1)   JÄLKEEN

 

Valmennuksen puolivälissä aloin nostaa myös salitreenissä käytettyjen painojen kilomääriä, mikä johti näkyvämpiin tuloksiin ja sitä kautta antoi lisäpotkua valmennuksen loppupuolikkaalle. Nyt on mennyt tämä kolme kuukautta, vaikka tuntuu että juurihan se vasta alkoi. 🙂 Ruuan merkitystä ei ikinä voi painottaa liikaa, ja huomasinkin, että pieniä annoksia ja useasti päivässä sai niin henkisen kun fyysisen olon jo paljon energisemmäksi kuin aikaisemmin, ja töissäkin kuulemma olin huomattavasti paremmalla tuulella. Kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja nyt kolmen kuukauden jälkeen paino on tasaisesti siinä 81,7 kilon paikkeilla ja nilkka on kuin uusi ja pelaaminen tuntuu paremmalta kuin varmaan kuuteen vuoteen. Tästä voi kiittää ainoastaan läheisten ja kavereiden tukea. Varsinkin iso käsi Tuukalle siitä, että hän tuli viestin muodossa elämääni juuri niin oikeaan aikaan kuin vain voi tulla. Parasta tässä on, että treenit jatkuvat ja teemana kerran vielä kuntoon piste. Blim blom on käynnissä ja loppua ei näy. 🙂 “

 

ENNEN   20140429_222138-1      IMG_0004   JÄLKEEN

 

Tässä vielä näette Markon treenikalenterin kolmelta viikolta.

marko

 
 

Lisää tulossa ensi viikolla! 🙂