Nauti kesästä ja liiku ulkona!

Kesä on kohta täällä!

Mahtavaa! Aurinko paistaa, taivas on sininen ja ulkona on lämmin. Mikäs sen parempaa? Vanha sananlasku ”Ylös, ulos ja lenkille!” toimii edelleen. Lähtekää ulos nauttimaan Suomen aivan liian lyhyestä kesästä. Ottakaa mukaan puoliso, lapset, ystävät, vanhemmat, serkut ja saman tien koko suku. Yhdessäolo tuottaa meille monille hyvänolontunnetta ja kun siihen vielä lisää auringon ja liikkumisen, on onni saavutettu!

Itse rakastan liikkumista ulkona, kun ilma on upea! Silloin ahdistaa kuntosalit tai jumppatilat sisällä, kun kaiken saman voi tehdä ulkonakin. Tässä onkin muutamia vinkkejä, kuinka nauttia liikunnasta ulkona.

 Boxihyppy Sweatband Training  Tasohyppely Sweatband Training

Boxihyppelyn kuntosalilla voit täysin korvata luonnossa hyppimällä kiville tai puistonpenkeille. Jos haluat hyppiä kotioloissa tuolille tai muulle tasolle, niin varmista, että se pysyy varmasti tasapainossa. Kokeile eri korkeuksia tai tasapainoleikkiä jossa ei saa koskea maahan, vaan hypit ja taiteilet puunrungoilta kiville. Leikki toimii parhaiten rannoilla tai metsissä. Kuulostaa pelkältä lasten touhulta, mutta voit yllättyä kuinka vaikeaa tai ylipäätään hauskaa se on!

Myös perinteiset lihaskuntoliikkeet onnistuvat ulkona. Kokeile kuntopiiriä itseksesi tai porukassa. Tässä esimerkkitreenit!

12 x vatsalihasta, 12 x punnerrusta, 12 x kyykkyä ja 30 x haarahyppyä               

Toista kolme kierrosta!

Vatsahasten teko Sweatband Training   Liikunnan ilo Sweatband Training

 Hyödyntäkää kaupunkien elementtejä, kuten portaita, aitoja, muureja jne. Kaikki omalla vastuulla kuitenkin! 🙂

Helsingistä löytyy lähes kaikista puistoista ja pururatojen varrelta loistavia liikuntapisteitä joissa voit tehdä pientä
lihaskuntoharjoittelua juoksulenkin lomassa.

Tutki kaupunkisi liikuntaviraston sivuilta, mitä kaikkea voit harrastaa. Saatat yllättyä, kuinka paljon kaupungistasi löytyy liikunta- ja ulkoilupaikkoja. Tässä alla suora lainaus Helsingin kaupungin liikuntaviraston nettisivuilta (itse ainakin hämmästyin tarjonnan määrästä):

Kulkijoille on peltoja, metsiä ja aarnialueita, hiekkarantoja ja kalliomaastoja, viitoitettuja reittejä, uimarantoja ja pelikenttiä, luontoelämyksiä ja kulttuurihistoriaa. Pääulkoilureitistöä on 350 km ja pyöräteitä noin 750 km. Kävelijöillä ja juoksijoilla on käytettävissään liikuntaviraston ylläpitäminä lähes 170 km ulkoiluteitä ja yli 50 km kuntoratoja.

                 IMG_7375     Personal trainer ulkoliikunta

Kaikille mahtavaa kesän odotusta!