Nauti liikunnasta!

Tee liikunnasta osa elämäntapaasi

Liikunta kuuluu kaikille ja kaikki voivat siitä nauttia! Siinä minun mantrani teille. Vaikka aiemmat liikuntakokemuksesi olisivatkin olleet negatiivisia, niin oikean lajin löytäessäsi sinäkin voit löytää itsestäsi fiiliksen, jota et koskaan uskonut tuntevasi.

Minua suoraan sanottuna ärsyttää nykypäivän mediassa se, että liikunnan aloittamisesta ja harjoittamisesta tehdään niin vaikeaa. Annetaan ymmärtää, että liikuntasuunnitteluun täytyy sisältyä sitä ja tätä sekä annetaan vähittäismääriä liikkua. Tietysti elimistön kehittymiseen liittyy tiettyjä lainalaisuuksia, MUTTA jos et ole paljon aikaisemmin liikkunut, niin jokainen otettu askel on aina eteenpäin. Tärkeintä on aluksi miettiä mistä liikunnan muodoista olet kiinnostunut; maastokävely, juoksu, pyöräily, sulkapallo, kuntosali, ryhmäliikuntatunnit yms. Erilaisia lajeja ja mahdollisuuksia on satoja, eivätkä vaihtoehdot voi loppua kesken. Kun olet miettinyt lajia, josta olisit kiinnostunut, niin aloita ottamalla selvää, missä kyseistä lajia voit harrastaa. Onko se lähin pururata, kuntokeskus, tanssistudio vai jokin seura?

 Untitled-1

Omassa personal trainer -valmennuksessani olen huomannut, että mitä helpommin pystyt harrastamaan liikuntaa suhteessa omaan kiireeseen, niin sitä pidempään harrastus pysyy. Helppoudella tarkoitan esimerkkinä sitä, jos valitsemallesi kuntosalille joutuu menemään pitkän matkan, niin tapahtuu helposti ”väsymistä”, ja säännöllinen liikunta saattaa nopeasti muuttua epäsäännölliseksi. Tavoite on aina henkilökohtainen ja sen on syytä olla realistinen. Usein kuuntelemme ystävän kahvakuula- ja bodypump-tuntien rääkkiä ja alamme väheksyä omaa liikunnan määrää. Jokainen meistä on yksilö, ja siitä syystä tavoitteet voivat olla hyvinkin erilaisia. Tavoitteen täytyy olla oikea, jotta mielenkiinto ja motivaatio pysyvät. Painonpudotus ainoana tavoitteena on usein huono, koska vaa’an lukeman näyttäessä ei-toivottuja lukemia, saattaa loistavasti alkanut liikuntaintokin lopahtaa. Fakta on se, että liikkuminen edistää terveyttä sekä parantaa toimintakykyä aivan varmasti, vaikka vaa’an lukemat eivät laskisikaan. Liikunta tukee painonpudottamista, mutta mielestäni liikunnasta nauttiminen niin sen aikana kuin jälkeenkin pitäisi olla päätavoitteena, jotta liikunnasta saataisiin pysyvä harrastus.

 Untitled-2

Vaikeinta liikunnan harrastamisessa on lähteminen. Jotta se lähteminen tulisi helpommaksi, tarvitsee se myös  monta lähtökertaa. Liikuntaharrastuksen aloittavalle neuvon itse monen vuoden kokemuksella, että ole alkuun itsellesi armollinen. Jos et ole harrastanut liikuntaa säännöllisesti moneen vuoteen tai ehkä koskaan, pitää aloittaa maltillisesti, jotta mielenkiinto siihen säilyisi. Kolme kertaa viikossa on toiminut omien valmennettavieni kanssa loistavasti ja hienoja tuloksia on saatu. Ne kolme kertaa voivat alkuun olla vaikka reippaita 45 minuutin kävelyitä, lasten kanssa leikkimistä ulkona, 20 minuutin juoksu tai lihaskuntoliikkeiden teko kotona. Ole itsekäs, äläkä vertaa itseäsi muihin. Olemme kaikki yksilöitä ja elämme vain omassa vartalossamme. Nauttikaa siis siitä ja huolehtikaa itsestänne!