Ne tylsät arjen askeleet

Tässä kirjoituksessa pohdin askeleita ja niiden vaikutusta omaan hyvinvointiin. Liikunnallisesti aktiivinen elämä on aina hyväksi ja matkat kävelemällä saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla; pääsee haluamaansa kohteeseen ja saa askeleista hyvää arkiliikuntaa, eikös vain?

Olen huomannut omassa Personal Trainer työssäni, tämän reilun 10 vuoden ajan, että meillä suomalaisilla ja varsinkin toimistotyötä tekevillä jää arjen askeleet usein liian vähäisiksi. Askeleiden ollessa riittävällä tasolla, myös päivän energiankulutus kasvaa huomaamattomasti ja tämä taas auttaa painonhallinnassa sekä -pudotuksessa.

Kuinka tiedän kertyneiden askelelten määrän? Ensimmäiseksi suosittelisin katsomaan älykännykällä tai aktiivisuusrannekkeella mikä on askelmääräsi päivittäin ja kuinka paljon noin päiväkeskiarvo viikottain. Kun olet katsonut minkälainen arkiaktiivisuutesi on askeleiden osalta, niin kannattaa alkaa pohtia; saanko askeleita riittävästi päivän aikana? Jos saan riittävästi niin hyvä, jos en niin kannattaisiko minun tehdä asialle jotain?

Alle 5000 askelta: Ei riitä ja ei selityksiä ellet ole kipeä

5000–7499 askelta: Ok meininki

7500–9999 askelta: Näyttää tosi hyvältä

10 000 ja yli: Mahtavaa, pidä tämä!

Kun oma aktiivisuustaso on mitattu niin asetetaan itselle tavoite. Tässäkin, vaikka se tylsältä kuulostaakin, maltti on valttia. Aseta tavoite järkevälle tasolle. Tavoitteen pitää olla tavoittelemisen arvoinen eli nykytasoa korkeampi, MUTTA myös realistinen, ettei ahdistus ala painamaan jo muutaman päivän jälkeen.

Miksi arjen askeleet sopivat meille kaikille? Vastauksia on varmasti useita, mutta tässä muutamia hyviä pointteja miksi ne sopivat sinulle:

  1. Sinun EI tarvitse erikseen laittaa treenivaatteita päälle, vaan voit kävellä juuri ne vaatteet päällä jotka ovat sillä hetkellä ylläsi.
  2. Askeleita voit kerryttää heti aamusta aina iltaan asti.
  3. Kävelyaskeleet sopivat hyvin henkilöille joille juokseminen on vielä liian raskasta tai kiellettyä (esim. polvivaiva)

Olisi hyvä pitää itsensä riittävän aktiivisena koko päivän ajan ja askeleiden kerryttäminen on siihen oiva ratkaisu. Jos haluaa pitää painonsa kurissa saati pudottaa sitä, on askeleiden lisäämisellä / ylläpitämisellä todella tärkeä rooli. Kaikki liikunta on tietenkin hyvästä, mutta valmentajana pidän asiakkaiden jokapäiväistä arki-hyötyliikuntaa kaiken aktiivisuuden kivijalkana jonka päälle on hyvä rakentaa Personal Trainer valmennuksen muut liikunnat, kuten kuntosali-, kehonpaino-, juoksuharjoitukset .

Jokainen askel lasketaan!