Opi vetämään leukoja!

Sys siunaa, miten kauan meni taas ennen kuin sain aikaiseksi kirjoittaa postausta. Mutta hiljaa hyvä tulee, sillä tällä kertaa aihe on törkeän hyvä. Nimittäin leuanvedot!

Leuanveto on yksi tehokkaimmista ja yksinkertaisimmista liikkeistä muokata kehoa sekä voimantuottokykyä. Leukojen veto muokkaa ylävartaloa nopeasti, kun se aloitetaan maltilla, mutta rohkeasti. Varsinkin naisilla on kummalinen pelko tätä raskasta liikettä kohtaan, sillä naisille tämä on luonnollisestikin paljon haastavampi liike kuin miehille. Naisten ylävartalon suhteellinen voima on anatomisesta rakenteesta ja hormonaalisista eroista johtuen vain 70 prosenttia miesten voimatasosta, mikä tarkoittaa selkokielellä sitä, ettei naisilta löydy luontaista voimantuottokykyä yhtä paljon kuin miehillä. Suurin syy miesten ja naisten välisiin eroihin voimatasoissa on miesten korkeammat testosteroniarvot.

Mutta alkää huoliko naiset, joudutte vain alkuun tekemään hiukan enemmän työtä onnistuaksenne. Me miehet pääsemme tässäkin helpommalla. 🙂 Haluaisinkin haastaa nyt kaikki naiset kokeilemaan tätä treeniohjelmaa, jonka olen teille luonut. Ohjelman avulla saavutat yhden leuanvedon, ja jos saavutat yhden, niin jatkamalla harjoittelua tulet saavuttamaan toisen ja ehkä kolmannenkin. Vaikka alkuun voi tuntua mahdottomalta saavuttaa edes yhtä leukaa, niin lupaan, että sinnikkäällä ja säännöllisellä harjoituksella tulet sen saavuttamaan. Yksikin leuka on jo iso saavutus!

Leuanveto on motorinen liike, joka opitaan samanlailla kuin kuperkeikka tai oikeaoppinen punnerruskin. Leuanvedossa on kysymys lihas-hermojärjestelmän kehittymisestä, eli lihaksesi ”oppivat” tekemään uuden liikkeen. Se, osaako ihminen tehdä leuanvedon ja kuinka harjoittelu puree, on paljon kiinni geeneistä sekä harjoitusten määrästä, laadusta ja omasta motivaatiosta.  Takakyykyn, vatsalihaspenkin ja crosstrainerin hinkkaaminen ovat hyviä harjoituksia, mutteivät suoranaisesti edistä leuanvedon saantia.

Miksi leuanveto?

  1. Leuanvetoon et tarvitse lisäpainoja, vaan oma kehonpainosi toimii vastuksena.
  2. Voit harjoittaa tätä liikettä lähes missä vain, mielikuvitus vain rajana.
  3. Muokkaat ja voimistat koko ylävartaloasi kerralla: selkää, käsiä, rintaa, olkapäitä ja jopa vatsalihaksia.
  4. Pelkkä tangossa roikkuminenkin on hyväksi selälle, välilevyille ja nivelille.
  5. Leuanveto parantaa ryhtiäsi!

Voisin luetella syitä vaikka kuinka paljon, mutta tiedän, että nyt haluatte kädet syyhyten jo päästä itse ohjelmaan. 🙂 Jotta saavutat yhden leuan, etene tässä järjestyksessä. Kokeile heti ensimmäisellä kerralla, mikä on alkutasosi. Jos tasosi ylettyy jo numeroon 3, aloita siitä, mutta jos pidempään roikkuminen tuntuu raskaalta, lähde ykkösestä liikkeelle.

  1. Aloita maltilla ja perusharjoituksella eli roikkumalla tangossa. Roiku niin pitkään kuin pystyt. Pyri pysymään vähintään 10 sekuntia. Voit kokeilla miltä tuntuu pitää käsiä myötäotteella (eli rystyset itseesi päin), vastaotteella (eli perinteinen leuanveto-ote, rystyset poispäin sinusta) tai vasaraotteella (eli kämmenet vastakkain).
  2. Mene korokkeen päälle siten, että leukasi on leuanvetotangon yläpuolella jalat kiinni korokkeella. Tämän jälkeen laskeudu korokkeelta mahdollisimman rauhallisesti, pyri laskea viiteen laskuvaiheen aikana. Voit käyttää apuna myös kuminauhaa tai kaveria.
  3. Mene korokkeen päälle siten, että otsasi on leuanvetotangon kohdalla: pyri vetämään itsesi ylös.
  4. Ota normaali leuanveto-ote: pyri vetämään itseäsi niin korkealle kuin pääset.
  5. Ota normaali leuanveto-ote pyri vetämään itseäsi niin korkealle kuin pääset ja laskeudu rauhallisesti alas.
  6. Ponnista jaloillasi hypäten ylös lattiasta niin, että pääset leuanvetotangon yläpuolelle. Laskeudu alas rauhallisesti.
  7. Yritä seuraavaksi pysäyttää liike hetkeksi yläasentoon ja laske vasta sitten itsesi alaspäin.
  8. Nyt kokeile tehdä normaali leuanveto pienellä ponnistuksella tai ilman ponnistusta.
  9. Onnittele itseäsi, kun olet saavuttanut ensimmäisen leuanvetosi! 🙂

Kertokaa onnistumisistanne!!!! 🙂

Ps. Palaamme vielä, kun asiakkaani (yllä videoissa) saa oman onnistumisen!